Lootskliniek is een unieke plek voor patiënten

Berlinda werkte jarenlang in het ziekenhuis, maar voelde na 26 jaar dat het tijd was voor een nieuwe stap. Inmiddels werkt ze alweer een jaar als doktersassistente bij Lootskliniek, waar ze zich helemaal op haar plek voelt. ‘Het is zo fijn om in een kleinschalige kliniek te werken, waar we echt de tijd kunnen nemen voor onze patiënten,’ vertelt ze enthousiast.  

berlinda-muilwijk

Van ziekenhuis naar Lootskliniek

Berlinda: ‘Vanaf mijn zeventiende werkte ik in het ziekenhuis, voornamelijk als verpleegkundige. Ik heb altijd met veel plezier gewerkt, maar de laatste jaren begon ik me af te vragen: wil ik dit blijven doen tot mijn pensioen? De nachtdiensten, de drukte, het rennen en vliegen… Ik was eigenlijk wel toe aan iets nieuws.’ In haar omgeving hoorde ze steeds vaker positieve verhalen over Lootskliniek. ‘Ik kende mensen die er behandeld waren en die waren heel tevreden. Uit nieuwsgierigheid ben ik ze gaan volgen op social media. Toen ik later een vacature voorbij zag komen, greep ik mijn kans. Ik werd aangenomen, en het voelde meteen goed: een klein team, korte lijnen en een mooie, rustige werkomgeving.’ 

De patiënt staat centraal

Voor Berlinda is het belangrijk dat elke patiënt zich welkom voelt. ‘Ik denk altijd: hoe zou ik zelf behandeld willen worden? Of hoe zou ik willen dat mijn ouders behandeld worden? De patiënt staat bij mij altijd op nummer één.’ Dat betekent dat het hele plaatje moet kloppen: vanaf het moment dat iemand binnenkomt tot het moment dat hij of zij weer de deur uitgaat. De ontvangst, de uitstraling van de ruimte, netheid, en natuurlijk ook de wachttijden; dat speelt allemaal mee.’ Lootskliniek onderscheidt zich volgens Berlinda door persoonlijke aandacht. ‘Geen drukke wachtkamers zoals in een ziekenhuis, maar juist rust. We nemen de tijd om dingen goed uit te leggen. Bijvoorbeeld bij iemand met eczeem: we laten precies zien hoe ze moeten smeren en beantwoorden al hun vragen. Dat stukje persoonlijke begeleiding maakt echt het verschil.’ 

Geen dag is hetzelfde

Wat Berlinda zo leuk vindt aan haar werk, is de afwisseling. ‘Er is hier eigenlijk geen typische werkdag, het is elke dag anders. Soms heb ik een assistentespreekuur, bijvoorbeeld voor bloedafname, allergietesten, hechtingen verwijderen en wondcontrole. Op andere dagen assisteer ik de plastisch chirurg tijdens operaties, of werk ik aan de balie. Ook ben ik regelmatig bezig met het uitleggen van ingrepen of behandelingen. Het is een veelzijdige functie, absoluut geen saaie baan, en dat maakt het voor mij juist zo leuk.’ 

Het verschil maken

Het mooiste aan haar werk vindt Berlinda de momenten waarop ze merkt dat ze écht iets voor iemand kan betekenen. ‘Het zit vaak in de kleine dingen,’ vertelt ze. ‘Bijvoorbeeld een patiënt die gespannen is voor een ingreep. Door rustig met hem of haar te praten, uitleg te geven en vragen te beantwoorden, zie je die spanning afnemen. Mensen voelen zich gehoord en begrepen, en dat geeft mij heel veel voldoening.’ 

Waarom Lootskliniek?

Berlinda is ervan overtuigd dat Lootskliniek een unieke plek is voor patiënten. ‘We zijn een kleine, hechte kliniek en dat merk je aan alles. De lijnen zijn kort, zowel binnen het team als richting de patiënt. Je kunt voor de deur gratis parkeren, je wordt snel geholpen en er is altijd direct contact met alle specialisten. In een ziekenhuis is de zorg ook goed, maar het kan overweldigend zijn: drukke gangen, volle wachtkamers en lange wachttijden. Hier is het persoonlijker en veel rustiger, waardoor mensen zich op hun gemak voelen.’ Het medische team zit altijd boven op de nieuwste ontwikkelingen. ‘Onze artsen volgen congressen, scholen zichzelf voortdurend bij en lezen vakliteratuur. Ze weten precies wat er speelt op het gebied van nieuwe behandelingen en medicatie. Zo kunnen ze onze patiënten altijd de beste zorg bieden.’  

Een warm welkom voor nieuwe patiënten

Aan mensen die twijfelen of ze naar Lootskliniek willen gaan, heeft Berlinda een duidelijke boodschap: ‘Maak gewoon een afspraak en ervaar het zelf. Je voelt meteen dat het hier anders is, met meer persoonlijk contact, een rustige sfeer en echte aandacht voor jou als persoon. Het is een prettige omgeving waar je je direct welkom voelt. Vaak hoor ik dat mensen opgelucht en gerustgesteld de deur uitgaan na hun eerste afspraak en dat is het mooiste compliment dat we kunnen krijgen.’ 

Ervaringen

Ik ben hier na een doorverwijzing van mijn huisarts geweest voor een verdachte moedervlek. Na mijn eerste consult is er besloten de moedervlek te verwijderen. Ik wilde graag even benoemen dat ik het, ondanks dat het een super vervelende situatie is, een fijne ervaring vond. Het personeel is ontzettend vriendelijk en begaan. Ik ben de dag na de ingreep gebeld omdat ze gewoon even wilde weten hoe het ging. Service echt een 10! Nu hopen dat de wond mooi gaat helen en de uitslag positief is. Bedankt voor alle goede zorgen tot dusver!

- Verena

Hele vaardige, vriendelijke en betrokken professionals op alle plekken in de organisatie, waarbij de menselijke maatstaf hoog in het vaandel staat. Ze luisteren echt naar. Ik ben een angsthaas en het team heeft me er fantastisch doorheen geholpen.

- Anoniem

Goede kliniek waar de werknemers goed hun werk verrichten en meedenken. Zowel in de kliniek als telefonisch altijd behulpzaam en goed behandeld!

- Moos Snoek